S podvodnými správami či e-mailami sa väčšina z vás už niekedy stretla a v takých prípadoch bývate ostražití. Čo ale ak vám zavolá vaša banka alebo známa spoločnosť, ktorej už dlhé roky dôverujete, a chce od vás vaše prihlasovacie údaje? Spozorniete alebo dôverčivo spolupracujete? Dajte si pozor, aby ste sa nestali obeťou vishingu!
Pravdepodobne už poznáte phishing a viete, ako taký phishingový útok vyzerá a ako sa máte chrániť (pokiaľ si nie ste istí, tak si prečítajte jeden z našich článkov, v ktorom vysvetľujeme základné zásady). Avšak stále častejší je VISHING (spojenie slov voice a phishing), pri ktorom sa vás podvodníci snažia nachytať telefonátom.
Ako? Predstavte si, že vám zavolá seriózne znejúci zástupca veľkej medzinárodnej firmy, ktorej služby alebo výrobky bežne používate. Dotyčná osoba sa bude snažiť vzbudiť dojem, že vám telefonuje vo vašom vlastnom záujme.
„Stala sa taká menšia nepríjemnosť, a keďže ste náš dlhoročný zákazník a využívate naše služby (výrobky), rozhodli sme sa vás kontaktovať, pretože váš účet (počítač, telefón) je v ohrození... Nemusíte sa ale báť, všetko s vami vyriešime cez telefón.“
Následne z vás podvodník cez telefón začne lákať prístupové heslá, môže vás nabádať k inštalácii rôznych aplikácií do počítača či telefónu alebo vás napríklad požiada, aby ste mu vyfotili občiansky preukaz a fotografiu mu poslali. Dokonca vás môže presvedčiť, aby ste svoje peniaze previedli alebo vložili na „záchranný“ účet banky. Uznajte sami, ak by vás na ulici požiadal neznámy človek, aby ste mu požičali občiansky preukaz, pretože si ho chce odfotiť, dali by sme mu ho? Asi ťažko. Obdobným volajúcim nedávajte ani číslo platobnej karty a CVV/CVC kód. Cudziemu človeku na ulici by ste predsa svoju platobnú kartu tiež neukazovali.
Ako teda podvodným volajúcim nenaletieť? Nemôžeme vám odporučiť žiadny super program, ktorý vás zaručene ochráni. Používajte zdravý rozum a buďte opatrní. Na cudzieho človeka, ktorý vám telefonuje sa pozerajte rovnako, ako by vás oslovil na ulici. To, že sa predstavuje menom veľkej a známej spoločnosti predsa neznamená, že v nej skutočne pracuje!
Aby ste sa vyhli problému, držte sa nasledujúcich zásad:
- Citlivé údaje s nikým nezdieľajte!
Žiadna banka po vás nikdy nebude požadovať heslo do internet bankingu, nadiktovanie údajov z vašej platobnej karty, preposlanie potvrdzovacieho SMS kódu či dokonca prevod peňazí na iný účet.
- Buďte nedôverčiví
Fakt, že volajúci pozná niektoré vaše osobné údaje, z neho ešte nerobí dôveryhodnú osobu. V dobe internetu si ich mohol ľahko dohľadať.
- Telefonát overte
Znie vám volajúci podozrivo? Potom radšej zložte a banku kontaktujte priamo vy sami. U našich pracovníkov na mLinke rýchlo zistíte, či je s vašimi účtami všetko v poriadku.
Ako mať stopercentnú istotu? Všetkých pochybností sa zbavíte vďaka novej funkcii v našej mobilnej aplikácii, vďaka ktorej overíte, či naozaj hovoríte so zamestnancom mBank. Ako to funguje?
- Počas telefonátu vám pošleme notifikáciu, ktorú potvrdíte v apke mBank (výnimky, kedy notifikáciu nemožno odoslať, sú uvedené v odkaze nižšie)
- Zobrazia sa vám informácie o tom, s ktorým zamestnancom mBank práve hovoríte
- Tento postup je rovnaký ako autorizácia overovania platieb pomocou apky
- Po potvrdení notifikácie máte istotu, že hovoríte s pracovníkom banky
Spôsobov, ako sa vás podvodníci budú pokúšať dobehnút je nespočetne veľa. Pozrite si krátke video, v ktorom sa venujeme aspoň tým najčastejším.
V prípade akéhokoľvek podozrenia, že ste sa nechali oklamať či už podvodnou správou alebo telefonátom, volajte ihneď na mLinku a postupujte podľa inštrukcií operátora.
Tím mBank