späť

Bizarné patenty svetových firiem

 

Ľudia a firmy si občas patentujú na prvý pohľad šialené vynálezy. Jednak preto, aby boli prvými, ktorí danú vec vytvorili a taktiež preto, že neskôr za dostatku technológií môžu patent priviesť k životu. Niekedy spoločnosti dostali iba jednoduchú ochrannú známku (tzv. trademark) v iných prípadoch celý patent. Od tých najjednoduchších až po tie najkomplexnejšie nápady. Divili by ste sa do akých krajností sú veľké technologické značky ochotné zájsť len aby chránili svoje myšlienky.

 

 

Na Slovensku sa cena patentu začína pohybovať od 1950 EUR, patent v rámci Európskej únie vás vyjde na 3950 EUR a medzinárodný patent by vás vyšiel na 4950 eur. Lacná záležitosť to teda rozhodne nie je.

 

V Českej republike sa cena patentu pohybuje zhruba okolo 10 000 korún, pričom prihláška o 10 stranách vás vyjde najmenej na 5200 Kč. Avšak to ani zďaleka nie sú všetky poplatky, ktoré sú s patentom spojené. Platí sa taktiež za každý rok odo dňa podania patentovej prihlášky.

 

V USA najjednoduchšia forma patentu (napríklad elektrické vypínače, vešiak na kabáty) začína na 5000 dolároch, pričom hovoríme len o právnych poplatkoch za podanie. Vecná však skutočne záleží od rozsahu, čo všetko má patent pokrývať.

 

 

1. Out of office  (Funkcia automatických odpovedí mimo kanceláriu)
Pokiaľ ste práve mimo kanclu, je základnou a bežnou pracovnou etiketou nastaviť automatizovaný systém odpovedí „Out of office“. Je tak bežnou, že nikoho nikdy nenapadlo, že by potreboval patent. Okrem spoločnosti IBM. Tí o autorstvo požiadali už roku 2010 a po prvotnom odmietnutí sa nevzdali a v žiadosti pokračovali ďalej. Pre zaujímavosť dodávame, že po kritike verejnosti patent vyhral „ocenenie“ EFF’s (Electronic Frontier Foundation) – Stupid patent of the month (Hlúpy patent mesiaca) a IBM sa rozhodla patent venovať verejnosti.

 

 

2. Reklamy cielené na základe počasia
Google, ktorého väčšina príjmov pochádza z reklám, v roku 2012 zažiadal a následne získal patent „Reklám stavaných na základe poveternostných podmienok“. Technológia tak vystopuje v akom počasí sa daná osoba vyskytuje, a na základe toho vyhodnotí, aké reklamy sa dotyčnému zobrazia. Napríklad keby ste aktuálne vyskytovali vo veternom a studenom prostredí, zobrazí sa vám reklama na zimné bundy.

 

 

3. Emocionálna analýza IBM pre autorizáciu bankových kariet a zabezpečenia
Ide o systém, ktorý vie overiť, že zachytený záber osoby, ktorá kartu predkladá, zodpovedá fotografii oprávneného užívateľa účtu. Pri analýze snímky dokáže detekovať emócie človeka a kontrolovať prístup k účtu na základe toho, že jeho emócie zodpovedajú pravidlám nastaveným pre účet. Tento systém môže zistiť, či sa človek počas nákupu bojí alebo je rozrušený, čo by mohlo signalizovať pokus o neoprávnené použitie karty.

 

 

4. Digitálna peňaženka spoločnosti Intel pre benzín alebo mýto
Peňaženku možno čoskoro nebudete musieť brať so sebou, bude totiž priamo vo vašom vozidle. Prelomové vynálezy už nemajú na svedomí len tradiční automobiloví giganti. Pomyselné štvrté miesto v našom zozname tak zaberá firma Intel Corporation (NASDAQ: INTC), ktorá si dala patentovať tzv. elektronickú peňaženku vozidla, ktorá disponuje komunikačným rozhraním na prijatie žiadosti o platbu. Informácie o účte odosiela prostredníctvom bezdotykového komunikačného spojenia. Táto inovatívna peňaženka je schopná ukladať informácie o debetných a kreditných kartách spolu s vernostnými kartami alebo kartami s uloženou hodnotou. Pomáha majiteľom áut lepšie využívať rôzne finančné a účtovné výhody a zároveň umožňuje zjednodušený spôsob platby za palivo a ďalšie nákupy.

 

 

5. Donášková „vzducholoď“
Príchod dronov nás rozhodne všetkých ohromil. Amazon však ich využitie posúva o level vyššie. Spoločnosti bol udelený patent na obrí lietajúci sklad (prakticky vzducholoď), ktorý by slúžil ako odpaľovacia rampa pre drony, za účelom doručovania zásielok behom niekoľkých minút. Drony vám tak budú môcť balíček doručiť priamo pred dvere či do rúk, napríklad na futbalový zápas.

 

 

Niektoré patenty sa môžu zdať bizarné, ale až čas ukáže, či nápad bol k niečomu dobrý, alebo nie. Pretože v mBank tiež fandíme inováciám, rozbehli sme projekt mAccelerator pre startup oblasti FinTech, vďaka ktorému môžeme finančne podporiť zaujímavé nápady. Viac sa dozviete na webe maccelerator.vc.