späť

Český crowdfunding praje hlavne kultúre a sociálnym projektom

Komunitné financovania je veľmi starý spôsob zháňanie financií. Veľa ľudí prispeje menším obnosom ku konečnej, zvyčajne pomerne vysokej finančnej sume - princípom je teda dobrovoľná zbierka peňazí. Mohli by sme povedať, že v našej histórii sa pomocou crowdfunding zbierali peniaze potrebné na Národné divadlo v Prahe. Na svoju dobu veľmi finančne náročný projekt zaplatili ľudia po malých čiastkach vybraných vďaka verejným zbierkam. Vďaka internetu je komunitné financovanie oveľa jednoduchšie ako v časoch Rakúsko-Uhorska. Získať dostatočné prostriedky pre svoj projekt totiž môžete v pokoji doma od stola.

Stačí sa prihlásiť na jeden z mnohých špecializovaných serverov, ktorých po celom svete fungujú desiatky. Ak chcete osloviť hlavne Slovákov a Čechov, môžete peniaze pre realizáciu svojho nápadu zbierať na zrejme najväčších platformách Hithit a Štartovač, zameraných práve na české a slovenské projekty. Celosvetovo asi najväčším crowdfundingovým webom je Kickstarter. Funguje už od roku 2009 v New Yorku. Ešte o rok skôr bol v Kalifornii do prevádzky uvedený ďalší z dodnes funkčných webov, stránka Indiegogo.

Ako funguje on-line crowdfunding v praxi? Ako autor nápadu si vyberiete web, otvoríte si kampaň a vopred stanovíte čiastku, ktorú pre realizáciu svojho cieľa potrebujete. Môžete prosiť o príspevok naozaj na čokoľvek - od vydania knihy alebo natočenie hudobného albumu či filmu, cez rekonštrukciu galérie až po usporiadanie kultúrnej akcie. Potenciálnym prispievateľom sľúbite rôzne odmeny odstupňované podľa výšky ich finančného daru: drobný suvenír, niekoľko šálok kávy zadarmo v novootvorenej kaviarni, alebo napríklad možnosť zúčastniť sa nahrávania albumu v profesionálnom štúdiu. Na naplnenie cieľovej sumy máte obmedzený čas, zvyčajne zhruba mesiac. Ak sa vám podarí nazbierať peniaze v stanovenej lehote, alebo sumu dokonca prekonať, prevádzkovateľ webu všetko pošle na váš účet a vy môžete ihneď rozbehnúť svoj projekt.

Nevýhodou crowdfunding však je, že keď sa vám nepodarí projekt dobre "predať" a nestihnete cieľovú sumu vybrať celú, všetky získané peniaze sa zase pekne vrátia do vrecka prispievateľom. A čo horšie, rizikom je, že váš nápad môže niekto ukradnúť. Predsa len ho prezentujete verejne na internete a musíte ho veľmi detailne popísať... Nepredstavujte si teda crowdfunding ako prechádzku ružovým sadom. Nie každému sa podarí uspieť a niekto sa aj po úspechu pekne zapotí. Napríklad na Kickstarteri nezvládne nazbierať dostatok peňazí viac než 60% snaživcov.

Projekt Ryana Greepera bol naopak taký úspešný, že na neho ľudia poslali oveľa viac peňazí, než koľko autor vôbec navrhoval. Ryan zháňal peniaze na prenosný chladiaci box s množstvom vychytávok, ako je napríklad mixér, zabudovaný reproduktor, doštička na krájanie, otvárač, svietidlo alebo taniere. Na realizáciu nápadu dostal úctyhodných 7,5 milióna dolárov. Avšak prispievatelia po ňom následne požadovali ďalšie a ďalšie zlepšováky - "Veď sme mu predsa poslali toľko peňazí!" Ryan sa poctivo snažil, ale ukázalo sa, že pridanie ďalších funkcií už skrátka nie je možné. Nielen, že vyhodil značnú sumu z okna, predovšetkým musel prispievateľom vysvetliť, že jediné, čo pre nich môže urobiť, je vylepšiť použité materiály - zrejme nič príjemné.

Na Slovensku od tohto roku funguje aj jeden čisto slovenský crowdfundingový portál nazvaný Marmeláda. Za niekoľko mesiacov fungovania sa na ňom podarilo nazbierať už viac ako 5000 euro na stavbu Hokejového mestečka v košickom amfiteátri. Slovenskí fanúšikovia sa potom z neho mohli pozerať na tohtoročné MS v hokeji.

Zatiaľčo na zahraničných crowdfundingových weboch sú obľúbené práve rôzne technologické vynálezy, počítačové hry a mobilné aplikácie, na českých a slovenských serveroch zatiaľ v úspešnosti dominujú práve skôr kultúrne a sociálne projekty .
 

Kategórie:

Voľný čas