späť

Bankové služby dnes a v 90. rokoch - internet priniesol revolúciu

Veľké množstvo bankových služieb dnes vnímame ako samozrejmosť. Keď si o polnoci spomenieme, že sme zabudli zaplatiť účet za telefón, zapneme počítač alebo tablet a platbu vybavíme v pyžame z postele. Keď si počas výletu po lese chceme skontrolovať, koľko peňazí máme na účte, zistíme túto informáciu vďaka mobilnej aplikácii za pár sekúnd. Ešte v 90. rokoch sa ale väčšina takých vecí musela riešiť osobnou návštevou bankovej pobočky, ktorá nám aj s cestou mohla zabrať niekoľko hodín času.

S internet bankingom sa na Slovensku experimentovalo už v druhej polovici 90. rokov. Vzhľadom na to, že prístup na internet vtedy mala len hŕstka ľudí, išlo skôr o technický výdobytok pre pár klientov. Spočiatku navyše internetové bankovníctvo umožňovalo len niektoré základné operácie ako domáce platby alebo trvalé príkazy. Dnes cez internet získate úver alebo nakúpite cenné papiere.

Akýmsi medzistupňom medzi dnešnou fázou, keď s bankou môžete komunikovať výhradne cez internet, a dobou, keď sa všetko muselo vybavovať osobne na pobočke, bola éra telefónnych centier na prelome tisícročia. Banky vtedy vo veľkom zháňali telefónnych operátorov, ktorí by požiadavky klientov dokázali vybaviť na diaľku. Dnes už aj na to stačí práve internet banking. Otázky sa dajú položiť online pomocou webových formulárov alebo e-mailu.

Ďalšou vymoženosťou, ktorú priniesli až 90. roky, a ktorú dnes berieme ako úplnú samozrejmosť, sú platobné karty. Ešte niekoľko rokov po revolúcii väčšinu finančných transakcií uskutočnených platobnou kartou vykonávali zahraniční návštevníci. Z domácich majiteľov bankových účtov mal platobnú kartu málokto a navyše sa s ňou skoro nikde nedalo platiť, pretože v obchodoch a reštauráciách chýbali platobné terminály. Dnes mnohých z nás prekvapí a rozčúli, keď kartou zaplatiť nemôžeme. Ešte v polovici 90. rokov by ale väčšinu ľudí ani nenapadlo, že niečo podobné bude úplne bežnou súčasťou nášho života.
 

Kategórie:

Voľný čas