Príbeh zo života
Tomáš, 41 rokov: „Prišla mi esemeska, ktorá sa tvárila ako oficiálna správa z finančného úradu. A že vraj mám nedoplatok, ktorý sa musí hneď uhradiť. V správe bol aj odkaz na platbu, zato tam neboli mäkčene ani dĺžne, namiesto nich také čudné znaky, niečo ako ¥ Œ ♦ . Nechcel som mať žiadne problémy, tak som to zaplatil. Potom mi prišla ďalšia správa, že majú môj účet, a ak ho chcem späť, tak musím zaplatiť výkupné...“
Čo je to phishing?
Phishing je forma útoku, pri ktorom sa podvodníci pokúšajú vylákať z vás peniaze alebo citlivé údaje, ako sú čísla kariet, heslá a ďalšie prihlasovacie údaje.
Komu by sa nepáčilo jednoduché a rýchle zhodnotenie peňazí? Práve na to sa spoliehajú podvodníci, ktorí vám môžu volať s neodolateľnou investičnou príležitosťou.
Ako taký podvod funguje?
Na internete narazíte na reklamy, ktoré propagujú akcie známych společnosti a využívajú AI fotiek alebo videí známych osobností, politikov alebo magnátov, aby dodali ponuke dôveryhodnosť. To je spôsob, ako vás nalákať, aby ste o ponuku prejavili záujem a vyplnili svoje kontaktné údaje. Potom vám zavolá podvodník, aby s vami „investíciu“ dokončil.
Alebo vám podvodníci zavolajú sami a vydávajú sa za zamestnancov banky alebo investičných poradcov. Sľubujú až neuveriteľné výnosy v krátkom čase a chvália sa skvelými výsledkami – ktoré však nie sú pravdivé.
Budú od vás chcieť napríklad:
- aby ste si do telefónu alebo počítača nainštalovali aplikáciu, ktorá vám pomôže spravovať vaše investície. V skutočnosti však pomôže podvodníkom, aby prevzali kontrolu nad vaším zariadením a potom aj účtom,
- aby ste im dali údaje k platobnej karte,
- aby ste si vyzdvihli svoj výnos zo „zabudnutej“ investície. Požiadajú vás o autorizáciu platieb, ktoré však putujú z vášho účtu na ich,
- aby ste previedli peniaze na „bezpečný“ účet, napríklad do kryptomenovej peňaženky. Lenže tá je ich a vy už svoje peniaze nikdy neuvidíte.
TIP: V mBank si vďaka autorizácii mobilným telefónom v aplikácii môžete byť istí, že hovoríte s naším zamestnancom.
-
Podvodníci sa snažia využiť vašu nepozornosť a vytvárajú weby, ktoré pripomínajú stránky vašej banky. Či už sa k nim dostanete prostredníctvom zaslaného odkazu, alebo cez vyhľadávač (podvodné weby sa môžu zobraziť medzi prvými, pretože si na ne podvodníci platia reklamu), nikdy sa na takom webe do účtu neprihlasujte.
-
Jediná bezpečná cesta je do prehliadača manuálne naťukať www.mbank.sk.
E-maily od nigérijského princa poznáme všetci. Avšak podvodné e-maily už takto dávno vyzerať nemusia. S rozšírením AI, prekladačov a ďalších nástrojov sa podvodné e-maily stále viac podobajú pravým e-mailom od banky. Už nemožno spoliehať iba na zlú grafiku alebo lámanú slovenčinu.
Na čo si teda dávať pozor?
- Venujte pozornosť odkazom na web obsiahnutým v správe – banky ani iné inštitúcie vám nebudú posielať odkazy, cez ktoré vás budú nútiť sa prihlásiť k svojmu účtu. V takej chvíli spozornite a obsah správy si overte napr. zavolaním na infolinku.
- Skontrolujte si, či e-mailová adresa a doména (časť za @) zodpovedá oficiálnemu kontaktu, ktorý nájdete na webe. Podvodníci často zmenia len jedno písmenko.
- Akonáhle narazíte na časový nátlak alebo krátke lehoty, spozornite. Nenechajte sa zahnať do kúta a radšej nám zavolajte a informáciu z e-mailu si overte.
- Ak sa vám zdá SMS so žiadosťou o platbu, ktorú ste nikde nezadali, podozrivá, je to najskôr podvod.
- Správa môže obsahovať nekompatibilné znaky (napr. ¥, ♦, ⊗ a podobne), môže byť napísaná lámanou slovenčinou, alebo dokonca celá v cudzom jazyku.
- Venujte pozornosť odkazom na web, ktoré sú uvedené v správe.
Podvodníci dokážu napodobniť akékoľvek telefónne číslo a volajú vám ako dôveryhodná spoločnosť alebo inštitúcia.
- Ako to funguje? Podvodník volá pod zámienkou pomoci, napríklad so zablokovaným internet bankingom, alebo kvôli vyšetrovaniu podvodu so žiadosťou o pôžičku, alebo napríklad s ponukou výhodného investovania. Snaží sa z vás vylákať údaje potrebné na platenie na internete alebo vykonanie platobného prevodu. Môže od vás však chcieť aj informácie o vašej finančnej situácii, fotografiu občianskeho alebo aby ste si inštalovali do mobilu či počítača nejakú aplikáciu. Dokonca môže požadovať, aby ste si šli vybrať peniaze z bankomatu a následne ich vložili na cudzí účet.
- Ako sa brániť? Používajte sedliacky rozum a buďte ostražití. Nehovorte po telefóne nič, čo by ste nepovedali cudziemu človeku na ulici.
- Volá vám mBank? Overíte si to v apke. Vo väčšine prípadov, kedy vám budeme volať, vám pošleme notifikáciu, ktorú si otvoríte v aplikácii mBank. Je to podobné ako overovanie platieb pomocou mobilnej autorizácie. Zobrazí sa vám informácia o tom, s ktorým zamestnancom mBank práve hovoríte. Po potvrdení notifikácie môžete bezpečne pokračovať v hovore.
Nekonajte pod nátlakom, radšej zložte a zavolajte nám na mLinku, kde si môžete informácie overiť.
Sú také rozšírené, že sme im venovali vlastnú sekciu.
V dnešnej dobe čím ďalej tým viac ľudí hľadá riešenie, ako rýchlo zhodnotiť svoje úspory. To využívajú podvodníci, ktorí sa môžu vydávať za finančného poradcu a nasľubujú vám hory-doly len preto, aby sa dostali k vášmu účtu.
- Ako taký podvod funguje? Falošný finančný poradca vás presvedčí, že pre vás má výhodnú ponuku. Stačí, keď mu dáte prístup k svojmu účtu, a on za vás bude vykonávať „investície“. Ako sa chrániť? Nikdy nedávajte tretej osobe prístup k svojmu mobilnému alebo internet bankingu ani nepreposielajte autorizačné SMS kódy.
- Ak sa finančný poradca nedostane do vášho bankingu, bude sa vás snažiť aspoň presvedčiť, aby ste si na svoje zariadenie nainštalovali softvér, ktorý vám so zhodnocovaním peňazí pomôže. Bohužiaľ má taký program za úlohu väčšinou jedinú vec – sledovať vaše zariadenie a nabúrať sa vám do účtu.
- Ako sa chrániť? Nedávajte tretej osobe prístup k svojmu zariadeniu ani si neinštalujte žiadny program z neoficiálneho zdroja, ktorý vám len tak hocikto odporučí.
Ako sa brániť? Pamätajte, že
1. Banka od vás nikdy nebude chcieť, aby ste sa prihlásili cez zaslaný odkaz alebo odkaz vo vyhľadávači.
2. Banka od vás nikdy nebude chcieť, aby ste previedli peniaze na záchranný účet.
3. Banka od vás nikdy nebude chcieť, aby ste oznámili citlivé údaje ako číslo karty, prihlasovacie údaje, rodné číslo, číslo OP a ďalšie.
4. Bankár vás nikdy nebude nútiť nainštalovať cudziu aplikáciu.
5. Nikdy by ste nemali preposielať potvrdzovacie SMS kódy.
6. Nikdy by ste nemali potvrdzovať transakcie, ktoré ste nevykonali.
- Čo najskôr kontaktujte mLinku na čísle 0850 60 60 50 (Po-Pia: 8:00-20:00, víkendy a sviatky: 8:00-18:00), kde vám poradíme a pomôžeme. V čase mimo prevádzkových hodín mLinky môžete využiť možnosť okamžitého zablokovania všetkých odchádzajúcich transakcií zo všetkých vašich účtov.
Zablokovať odchádzajúce transakcie - Takisto vám odporúčame možnosť dočasného zablokovania vašich platobných kariet.
- Pre opätovné odblokovanie odchádzajúcich transakcií sa opäť obráťte na mLinku. Dočasné zablokovanie platobných kariet môžete kedykoľvek zrušiť v apke alebo internet bankingu.