Podvodné maily
a phishing
#NaBezpecnostiZalezi

Tomáš, 41 rokov: „Prišla mi esemeska, ktorá sa tvárila ako oficiálna správa z finančného úradu. A že vraj mám nedoplatok, ktorý sa musí hneď uhradiť. V správe bol aj odkaz na platbu, zato tam neboli mäkčene ani dĺžne, namiesto nich také čudné znaky, niečo ako ¥ Œ ♦ . Nechcel som mať žiadne problémy, tak som to zaplatil. Potom mi prišla ďalšia správa, že majú môj účet, a ak ho chcem späť, tak musím zaplatiť výkupné...“
Phishing je forma útoku, pri ktorom sa podvodníci pokúšajú vylákať z vás peniaze alebo citlivé údaje, ako sú čísla kariet, heslá a ďalšie prihlasovacie údaje.
Ako postupujú podvodníci pri podvodoch s elektronickou SIM kartou?
Telefonicky ponúkajú výmenu plastovej SIM karty za jej elektronickú verziu (e-SIM). Ak by ste súhlasili, pošlú vám v SMS správe kód k prenosu vašej SIM. Vďaka nemu by sa dostali do vašej aplikácie mobilného operátora a zablokovali súčasnú SIM kartu vo vašom telefóne.
Tento trik však nie je začiatkom podvodu – k úniku vašich osobných údajov už zrejme došlo skôr. Ovládnutie telefónneho čísla je posledným krokom k nadobudnutiu kontroly nad vaším bankovým kontom.
Naše bezpečnostné systémy sú nastavené tak, aby podvodné aktivity detegovali a zadané podvodné platby alebo žiadosti o pôžičky blokovali. Pokiaľ ale podvodník má vaše údaje aj prístup k telefónnemu číslu, môže sa za vás vydávať pri kontrolných telefonátoch a transakcie vo vašom mene potvrdiť.
Akonáhle zaznamenáte pokus o tento podvod, kontaktujte nás, aby sme zamedzili prípadným rizikám. Mobilný operátor ani banka si od vás nikdy nebudú pýtať vaše prihlasovacie údaje (ID a heslo), údaje o platobnej karte, PIN do aplikácie alebo heslá zaslané cez SMS.
Ako sa chrániť?
Komu by sa nepáčilo jednoduché a rýchle zhodnotenie peňazí? Práve na to sa spoliehajú podvodníci, ktorí vám môžu volať s neodolateľnou investičnou príležitosťou.
Ako taký podvod funguje?
Na internete narazíte na reklamy, ktoré propagujú akcie známych společnosti a využívajú AI fotiek alebo videí známych osobností, politikov alebo magnátov, aby dodali ponuke dôveryhodnosť. To je spôsob, ako vás nalákať, aby ste o ponuku prejavili záujem a vyplnili svoje kontaktné údaje. Potom vám zavolá podvodník, aby s vami „investíciu“ dokončil.
Alebo vám podvodníci zavolajú sami a vydávajú sa za zamestnancov banky alebo investičných poradcov. Sľubujú až neuveriteľné výnosy v krátkom čase a chvália sa skvelými výsledkami – ktoré však nie sú pravdivé.
Budú od vás chcieť napríklad:
TIP: V mBank si vďaka autorizácii mobilným telefónom v aplikácii môžete byť istí, že hovoríte s naším zamestnancom.
Podvodníci sa snažia využiť vašu nepozornosť a vytvárajú weby, ktoré pripomínajú stránky vašej banky. Či už sa k nim dostanete prostredníctvom zaslaného odkazu, alebo cez vyhľadávač (podvodné weby sa môžu zobraziť medzi prvými, pretože si na ne podvodníci platia reklamu), nikdy sa na takom webe do účtu neprihlasujte.
Jediná bezpečná cesta je do prehliadača manuálne naťukať www.mbank.sk.
E-maily od nigérijského princa poznáme všetci. Avšak podvodné e-maily už takto dávno vyzerať nemusia. S rozšírením AI, prekladačov a ďalších nástrojov sa podvodné e-maily stále viac podobajú pravým e-mailom od banky. Už nemožno spoliehať iba na zlú grafiku alebo lámanú slovenčinu.
Na čo si teda dávať pozor?
Podvodníci dokážu napodobniť akékoľvek telefónne číslo a volajú vám ako dôveryhodná spoločnosť alebo inštitúcia.
Nekonajte pod nátlakom, radšej zložte a zavolajte nám na mLinku, kde si môžete informácie overiť.
Sú také rozšírené, že sme im venovali vlastnú sekciu.
V dnešnej dobe čím ďalej tým viac ľudí hľadá riešenie, ako rýchlo zhodnotiť svoje úspory. To využívajú podvodníci, ktorí sa môžu vydávať za finančného poradcu a nasľubujú vám hory-doly len preto, aby sa dostali k vášmu účtu.
1. Banka od vás nikdy nebude chcieť, aby ste sa prihlásili cez zaslaný odkaz alebo odkaz vo vyhľadávači.
2. Banka od vás nikdy nebude chcieť, aby ste previedli peniaze na záchranný účet.
3. Banka od vás nikdy nebude chcieť, aby ste oznámili citlivé údaje ako číslo karty, prihlasovacie údaje, rodné číslo, číslo OP a ďalšie.
4. Bankár vás nikdy nebude nútiť nainštalovať cudziu aplikáciu.
5. Nikdy by ste nemali preposielať potvrdzovacie SMS kódy.
6. Nikdy by ste nemali potvrdzovať transakcie, ktoré ste nevykonali.